Subject: Vs: Eelnõu: Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a määruse nr 74 „Abivahendite loetelu, abivahendite eest tasu maksmise kohustuse riigi poolt ülevõtmise otsustamise ja erandite tegemise tingimused ja kord ning abivahendi kaardi andmed“ muutmine
From: "Kadri Lemberg" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Wed, 30 Jul 2025 09:29:24 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Edastan teile OÜ Invaru poolsed kommentaarid ja tähelepanekud
sotsiaalkaitseministri määruse muudatuse osas.

1.	Eelnõu § 1 punktiga 1 muudetakse määruse § 7 lõike 7 punkti 5.
Muudatusega täpsustatakse, et tasu maksmise kohustuse ülevõtmise erandi
taotlemisel peab inimene lisama taotlusele tõendi abivahendi vajaduse
kohta, mille on väljastanud vastava abivahendi valdkonnaga seotud
spetsialist.

Küsimused:

*	Kas kliendi ja vajaduse tuvastaja vaates on kuskil kirjas loetelu
spetsialistidest, kes on pädevad vastava abivahendi valdkonnas? Kuidas
klient teab ja oskab valida, kes on konkreetse abivahendi osas pädev
eriarst? Kas spetsialistid ise teavad, milliste abivahendite osas on nad
pädevad või mida nad võivad välja kirjutada? Arvestades, et tõendi
väljastamise ja selle korrektsuse eest vastutab abivahendi vajaduse
tuvastaja.
*	Kuna muudatus puudutab erandi taotlemise korda, siis kas saame
õigesti aru, et Lisa 1 abivahendite loetelu puhul see ei kehti? Seal on
jätkuvalt nõudeks, et vajaduse on tuvastanud eriarst – olenemata tema
erialast?

Muudatuse eesmärk on õigusselguse suurendamine, kuid näeme, et siinkohal
võivad tekkida erinevad tõlgenduse võimalused ja vaidlused seoses tõendi
sobivusega.

     2. ISO-kood 22.21.09.01 – Kommunikaatorid

Küsimus:

*	Kas antud ISO-koodi alla kuuluvad edaspidi ka alternatiivsed
sisendseadmed (nt juhtkangid, juhtkuulid, lülitid) ja klaviatuurid, mis
seni kuulusid ISO-koodide 22.36.12 ja 22.36.03 alla ja ettevõtted pidid
pakkumisi esitama nende koodide alt?

Kui jah, siis:

*	Loetelus seatud välistavad ISO-koodid (22.21.09.01 ja 22.21.09.02)
võivad takistada kliendil vajalike toodete saamist. ISO-kood 22.21.09.01
hõlmab väga erinevaid tooteid ning arvestades pikka kasutusaega, võib
olukorras, kus kliendi tervislik seisund/või võimekus aja jooksul muutub,
tekkida vajadus keerukamate lahenduste järele.

*	Tekib olukord, kus neid abivahendeid said varem välja kirjutada ja
soovitada ka füsioterapeudid (erandi taotlemisel sobilik spetsialist).
Teeme ettepaneku laiendada vajaduse tuvastajate ringi, et see laineks ka
füsioterapeutidele, kes seni on nende abivahendite osas tõendeid
väljastanud.

Muudatuse eesmärk on parandada abivahendite kättesaadavust ja vastavust
kasutajate vajadustele – seetõttu peame seda küsimust oluliseks esile
tõsta

     3. Nii ISO-koodide 22.21.09.01 kui ka  22.21.09.02 all on kirjas
lähisuhtluse tarkvara. Tihtipeale on sama tarkvara (näiteks Communikaator
5) kasutatav nii kommunikaatori, kui ka silmajälgimise seadme peal.

Küsimused:

*	Kuidas peab pakkumisel olev tarkvara olema välja toodud – kas
komplekti osana või eraldiseisva ISO-koodina?
*	Millise ISO-koodi alla tuleb tehing teostada, kui klient vajab
vaid tarkvara oma olemasolevasse seadmesse?
*	Saadaval on Boardmaker tarkvara, mida kasutatakse lahusolevalt
kommunikaatorist ja silmajälgimise seadmest- milline on tehingu ISO?

Kui muudatuse eesmärk on ISO 22.21.09  laiendamisel abivahendite
kasutamise üle parema ja täpsema ülevaate saamine, piirhinna seadmine,
siis arvestades, et kui ISO 22.21.09.01 alla kuuluvad väga erinevad tooted
(funktsionaalsus, hind) tekib küsimus, kas need on adekvaatsed andmed
mille alusel teha tulevikus otsuseid teenuse arendamiseks

4.	Ettepanek abivahendi vajaduse tuvastaja seostada üleneva ISO
22.21.09-ga, mitte kaheksakohalise alamkoodiga. See väldib kliendi
"jooksutamist" ja olukordi, kus klient peab esitama uue tõendi, sest
olemasolev tõend sisaldab üldist kirjeldus nagu dialoogiseadmed,(praegused
tõendid on selliselt väljastatud) ja lihtsustaks spetsialistide tööd.

5.	Muudatus- ISO-kood 22.21.09 dialoogiseadmed – eemaldatakse
kasutusaja märge, kuna kasutusaeg kajastub alam-ISO-koodide juures,
millega tehakse tehinguid. Kuna ISO-kood 22.21.09 jaguneb nüüd kaheks
täpsemaks alamkoodiks ja nimetatud abivahendite (kommunikaatorid,
silmajälgijad) garantii on tavaliselt kuni 5 aastat, siis on mõistlik
märkida kasutusaeg 5 aastat just nende alamkoodide juurde: ISO-kood
22.21.09.01 – kommunikaatorid, ISO-kood 22.21.09.02 – silmajälgijad,
ISO-kood 24.18.12 – statiivid

Me ei pea õigeks, et riiklikult kehtestatakse abivahendi kasutusaeg ainult
tootjapoolse garantiiaja põhjal. Garantii on tootja vabatahtlik lubadus,
mida võib tootja ühepoolselt igal ajal muuta. Riiklik kasutusaeg peaks
tuginema objektiivsematele ja laiematele kriteeriumitele. Lisaks tehakse
antud ISO-de alt ka lihtsamate toodetega tehinguid, mille tootjad annavad
oma toodetele maksimaalselt aastase garantii, kui sedagi.

6.	Ettepanek ühtlustada ISO 24.18.12 osas abivahendi täpsustuse
kirjeldust ja eelduskoodi omavahelist selgust. Praegune täpsustus viitab,
et tegemist on reguleeritavate statiividega dialoogiseadmete stabiilseks
kinnitamiseks. Sellest võib järeldada, et statiivid on mõeldud kõigile
dialoogiseadmetele alanevate ISO-koodide juurde, sh ka kommunikaatoritele.
Et vältida tõlgendamisruumi, tuleks kirjeldus ja seotus vastavate
ISO-koodidega selgemalt lahti kirjutada.

7.	Ettepanek muuta abivahendi rühma nimetus  ISO 12.24.30
ratastoolirihmad osas. Praegune nimetus viitab vaid ratastoolidele, kuid
rihmade kasutamine laieneb edaspidi ka kärudele ja eriistmetele. Et
kajastada laiemat kasutusulatust, soovitame nimetuse muuta sarnaselt
ISO-koodile 12.24.21, eemaldades sõna „ratastool“.

Parimate soovidega

Kadri Lemberg

Juhatuse liige

Invaru OÜ

Helgi tee 13, Rae vald, 75312

+372 5552 4311

+372 602 5416

Saatja: Mare Toompuu <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 10. juuli 2025 14:15
Adressaat: SKA AVettevõtted <[email-masked]>
Teema: Eelnõu: Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a määruse nr 74
„Abivahendite loetelu, abivahendite eest tasu maksmise kohustuse riigi
poolt ülevõtmise otsustamise ja erandite tegemise tingimused ja kord ning
abivahendi kaardi andmed“ muutmine
Tähtsus: Kõrge

Hea lepingupartner!

Edastan Sotsiaalministeeriumi palvel eelnõude infosüsteemi EIS
kooskõlastusele saadetud Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a
määruse nr 74 „Abivahendite loetelu, abivahendite eest tasu maksmise
kohustuse riigi poolt ülevõtmise otsustamise ja erandite tegemise
tingimused ja kord ning abivahendi kaardi andmed“ muutmise eelnõu info.

Eelnõu on leitav:
<https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/bc02329b-f78a-464d-ad6c-bb
2b6a9ab92e>
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/bc02329b-f78a-464d-ad6c-bb2
b6a9ab92e

Sotsiaalministeerium ootab eelnõu kohta arvamusi hiljemalt 04. augustiks
2025. a.

Palun edastage arvamused otse Sotsiaalministeeriumile e-posti aadressil:
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Heade soovidega

Mare Toompuu
ekspert (teenuse korraldus)

erivajadusega inimeste heaolu osakond
Sotsiaalkindlustusamet
___________________________

57863342

 <http://www.sotsiaalkindlustusamet.ee/> www.sotsiaalkindlustusamet.ee

See kiri ja manused võivad olla konfidentsiaalsed. Kui olete saanud kirja
eksikombel, ei tohi te selle alusel midagi ette võtta ega seda levitada.
Palun teavitage kirja saatjat eksitusest ning kustutage kiri.